Οικονομία

Σύρραξη σουπερμάρκετ με φόντο το «καλάθι του νοικοκυριού»

Νέο πεδίο μάχης για τα σουπερμάρκετ θα μετατραπεί το «καλάθι του νοικοκυριού» που θα κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου.

Αυτό προμηνύουν άλλωστε και οι δηλώσεις και που έκανε πριν από λίγες ώρες ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης με αφορμή την έναρξη της εφαρμογής του μέτρου.

Ο Υπουργός ανέφερε ότι «η κάθε αλυσίδα μπορεί να ακολουθήσει την πολιτική που θέλει. Εμείς θα διαφημίζουμε κάθε μέρα τα καλάθια του νοικοκυριού στην κάθε αλυσίδα, αναλόγως των επιλογών που θα κάνει κάθε αλυσίδα, αφού θα έχει τη μεγαλύτερη διαφήμιση και τη μεγαλύτερη πελατεία. Θα αφήνουμε το ανταγωνισμό μεταξύ τους να δουλέψει. Γι αυτό άλλωστε πήρε και έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διότι οι περί ανταγωνισμού νόμοι ισχύουν στο ακέραιο και στο καλάθι του νοικοκυριού», συμπλήρωσε ο υπουργός.

Για να έχουμε μία τάξη μεγέθους για το καλάθι του νοικοκυριού, από το καλάθι που έχει φτιάξει η IRI -περιλαμβάνει 60 βασικά προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ- από το οποίο προκύπτει αφ ενός η ψαλίδα στην τιμή και αφ ετέρου ότι ο ρυθμός ανατιμήσεων είναι υψηλότερος στα pl απ’ ότι στα επώνυμα.

Το συγκεκριμένο καλάθι κοστίζει εφέτος 135,98 ευρώ αν πρόκειται για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (πέρυσι το αντίστοιχο καλάθι κόστιζε 123,89 ευρώ), στα 195,19 ευρώ από 180,97 ευρώ είναι η τιμή αν τα προϊόντα του καλαθιού είναι επώνυμα και στα 185,5 ευρώ από 173,2 ευρώ αν πρόκειται για μικτό καλάθι, αν δηλαδή περιλαμβάνει επώνυμα και pl.

Παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης των τιμών των pl είναι υψηλότερος από τον επωνύμων το γεγονός ότι η απόδειξη στο σύνολο της είναι χαμηλότερη έχει αυξήσει το ποσοστό των καταναλωτών που στρέφονται στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα με τη Nielsen η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας συνεχίζει την ανοδική του πορεία, έχοντας φτάσει στο εννεάμηνο το 14,4% (εξαιρουμένου του Discount καναλιού δηλαδή της Lidl), αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.

Όμως τα επώνυμα προϊόντα συνεχίζουν να κατέχουν την μερίδα του λέοντος στην κατανάλωση και ως εκ τούτου το νέο πεδίο μάχης μεταξύ των αλυσίδων με φόντο το καλάθι, θα παιχτεί στο ποια θα συγκεντρώσει τα μεγαλύτερα ονόματα -επώνυμα brands- στην καλύτερη τιμή.

Αλλά και ποιες εταιρείες και με ποια προϊόντα θα δεχθούν να μπουν σε αυτό το καλάθι. Όχι μόνο γιατί όσοι μπουν στο καλάθι θα ελέγχονται, κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς τη συμμόρφωσή τους με τον ν. 4818/2021 περί αθέμιτης κερδοφορίας, αλλά και γιατί, μέχρι στιγμής, αρκετοί προμηθευτές και βιομήχανοι είναι επιφυλακτικοί απέναντι στο μέτρο.

Πώς θα γίνει η εφαρμογή του μέτρου

Με την εφαρμογή του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού», οι καταναλωτές θα μπορούν να πηγαίνουν στο σούπερ μάρκετ και να δουν τα προϊόντα που θα έχουν την ειδική σήμανση από την Πέμπτη.

Πρόκειται για μια ειδική λίστα η οποία και θα περιλαμβάνει 51 κατηγορίες προϊόντων που έχουν υιοθετηθεί από τα σούπερ μάρκετ και όποια επιχείρηση έχει τζίρο πάνω από 90 εκατ. Ευρώ.

Οι επιχειρήσεις αυτές, έχουν περιθώριο μέχρι την Τετάρτη στις 9 το πρωί για να στείλουν τον κατάλογο των προϊόντων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis. Αυτό θα γίνεται αρχικά σε εβδομαδιαία βάση κι αργότερα ανά 15 μέρες.

Όσον αφορά στους καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να μπορούν να ενημερωθούν είτε με φυλλάδια, ενώ θα υπάρχει ειδική σήμανση των συγκεκριμένων προϊόντων μέσα στα σούπερ μάρκετ. Ενημέρωση θα υπάρχει και μέσα από τα ηλεκτρονικά καταστήματα των επιχειρήσεων.

Να επισημανθεί ότι τα προϊόντα τα οποία και εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού θα ελέγχονται κατά προτεραιότητα από τις αρμόδιες αρχές ως προς τη συμμόρφωση με τις σχετικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί.

Μπορεί πάντως τα προϊόντα να διαφοροποιούνται κάθε φορά που θα ανανεώνεται η σχετική λίστα ενώ η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή του καταλόγου από τις επιχειρήσεις που είναι υποχρεωμένες να το κάνουν υπόκεινται σε διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα που καθυστερούν.

Πηγή: thecaller.gr

Back to top button