Events

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι εκδηλώσεις της τρίτης εβδομάδας

Έντεκα νέες παραγωγές φέρνει η τρίτη εβδομάδα του πλούσιου προγράμματος του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού με κεντρικό θεματικό άξονα την κλιματική αλλαγή.

Ξεχωριστές θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις, εικαστικές δράσεις και περφόρμανς, χορό και παραστάσεις για παιδιά και εφήβους θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το κοινό σε αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία σε Λάρισα, Καστοριά, Κοζάνη, Τήνο, Θεσσαλονίκη, Σπάρτη, Άρτα, Αχαΐα, Δελφούς, Αρχαία Ολυμπία και Κορινθία, από τις 17 έως και τις 23 Ιουλίου 2023. Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ξεκινάμε στις 17 και 18 Ιουλίου με τις θεατρικές παραστάσεις Νέα Ζωή, σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνόπουλου, στο Β΄ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας, 2071, σε σκηνοθεσία Μάνου Καρατζογιάννη, στο Αρχοντικό Τσιατσιαπά στην Καστοριά και Λιγνίτη Τόπος ή Τι; σε σκηνοθεσία Μαρίας Βαρδάκα, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής, στην Κοζάνη. Επίσης, η παράσταση χορού Τα σώματα επιπλέουν στη στεριά των Μιχάλη Καλκάνη, Δέσποινας Σανιδά-Κρεζία και Δέσποινας Χαριτωνίδη θα παρουσιαστεί στον αρχαιολογικό χώρο Ιερού Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης στην Τήνο.

Συνεχίζουμε στις 20 και 21 Ιουλίου, με τη θεατρική παράσταση Caerus, σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Γιώργου Παπαπαύλου, Ελένης Δαφνή και Αναστασίας Στυλιανίδη, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, και την παράσταση χορού Ευρώτας, σε χορογραφία Κατερίνας Σκιαδά, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης.

Ακολουθούν η παράσταση μουσικού θεάτρου Ίσως και να είμαστε αδέρφια τελικά, σε σύλληψη, μουσική και ερμηνεία της Φένιας Παπαδόδημα, στο Γενέσιο της Θεοτόκου (Κόκκινη Εκκλησιά) στο Βουργαρέλι Άρτας και η μουσική εκδήλωση Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής κρίσης, σε σκηνοθεσία και κείμενα ευά παπαδάκη, στο Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας στην Αχαΐα στις 22 και 23 Ιουλίου.

ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!

Η τρίτη εβδομάδα ολοκληρώνεται στις 23 και 24 Ιουλίου με την εικαστική δράση και περφόρμανς Oh, tranquility! Penetrating the very rock, A cicada’s voice από τον πολιτιστικό οργανισμό Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI) στο πρώην Περίπτερο Πικιώνη, νυν «π», στους Δελφούς, την παράσταση μουσικού θεάτρου Τσουνάμι, σε σκηνοθεσία Ελπίδας Σκούφαλου, στον αύλειο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Ολυμπίας και τη γλυπτική ηχητική εγκατάσταση Πτώση των Coti K. και Δημήτρη Γεωργακόπουλου στο Κάστρο Ακροκορίνθου στην Κορινθία.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων | 17 – 23 Ιουλίου 2023

17, 18 Ιουλίου 2023

Θέατρο
Νέα Ζωή
Β΄ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας / Ώρα έναρξης: 20.30

Θέατρο
2071
Αρχοντικό Τσιατσιαπά, Καστοριά / Ώρα έναρξης: 21.00

Χορός
Τα σώματα επιπλέουν στη στεριά
Αρχαιολογικός χώρος Ιερού Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης, Τήνος / Ώρα έναρξης: 20.30

Θέατρο
Λιγνίτη Τόπος ή Τι;
Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής, Κοζάνη / Ώρα έναρξης: 21.15

20, 21 Ιουλίου 2023

Θέατρο
Caerus
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης / Ώρα έναρξης: 20.00

20, 21 Ιουλίου 2023

Χορός
Ευρώτας
Πρόπυλο και κήπος Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης / Ώρα έναρξης: 19.30

22, 23 Ιουλίου 2023

Μουσικό θέατρο
Ίσως και να είμαστε αδέρφια τελικά
Γενέσιο της Θεοτόκου (Κόκκινη Εκκλησιά), Βουργαρέλι Άρτας / Ώρα έναρξης: 20.00

Μουσική
Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής
Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας, Αχαΐα / Ώρα έναρξης: 20.30

23, 24 Ιουλίου 2023

Εικαστικά
Oh, tranquility! Penetrating the very rock, A cicada’s voice
Περίπτερο Πικιώνη («π», Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού),
Δελφοί / Ώρα έναρξης: 18.00

Μουσικό θέατρο
Τσουνάμι
Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, Αύλειος χώρος, Ηλεία / Ώρα έναρξης: 21.00

Εικαστικά
Πτώση
Γλυπτική ηχητική εγκατάσταση
Κάστρο Ακροκορίνθου, Κορινθία / Ώρα έναρξης: 19.00
Διάρκεια έως 29/8 • Προσβάσιμο καθ ́ όλη τη διάρκεια της ημέρας

Αναλυτικά

Θέατρο
Νέα Ζωή
17, 18 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 20.30
Β΄ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας

Σύλληψη, σκηνοθεσία: Αντώνης Αντωνόπουλος
Μουσική: Γιώργος Ραµαντάνης
Σύµβουλος δραµατουργίας: Άγγελος Σκασίλας
Επιμέλεια σκηνικού χώρου και φωτισµών: Πουλχερία Τζόβα
Βοηθός σκηνοθέτη: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη
Ερμηνεύουν: Αντώνης Αντωνόπουλος, Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Θάνος Κόνιαρης, Λένα Μοσχά, Κώστας Τσιούκας, Αντιγόνη Φρυδά
Οργάνωση, εκτέλεση παραγωγής: LEFOU PRODUCTIONS (Βάσια Ατταριάν, Σεραφείμ Ράδης)
ΑΜΚΕ: ΑΦΟΙ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΙ

Στη Λάρισα, σ’ ένα αρχαίο θέατρο ανάμεσα σε σύγχρονες πολυκατοικίες, σ’ έναν τόπο που το παρελθόν και το σήμερα υποχρεωτικά συγκατοικούν, θα δημιουργηθεί μια νέα ζωή. Με αφετηρία τη μουσική, τον χορό και την ποίηση του Σεφέρη θα τελεστεί μια γιορτή. Μέσω επαναλαμβανόμενων χορευτικών μοτίβων, αντλώντας έμπνευση από την ποπ κουλτούρα, την ελληνική παράδοση και τα κινούμενα σχέδια του Γουώλτ Ντίσνεϋ, θα δημιουργηθεί μια τελετή αναγέννησης σε έναν τόπο όπου ο χρόνος εξισώνεται. Πέντε άνθρωποι θα συναντηθούν. Θα περιμένουν. Θα έρθει ένας έκτος και θα τον καλωσορίσουν. Θα τον αποχαιρετήσουν και θα τον αναστήσουν. Στο σκοτάδι θα χορέψουν μαζί. Η Φύση θα πεθάνει και θα αναστηθεί. Ο Άνθρωπος θα πεθάνει και θα αναστηθεί. Στο σκοτάδι ξανά. Μουσική. Η Νέα Ζωή. — Αντώνης Αντωνόπουλος

Θέατρο
2071
17, 18 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 21.00
Αρχοντικό Τσιατσιαπά, Καστοριά

Κείμενο: Ντάνκαν ΜακΜίλλαν, Κρις Ράπλεϋ
Μετάφραση: Δημήτρης Κιούσης
Σκηνοθεσία: Μάνος Καρατζογιάννης
Μουσική: Τηλέμαχος Μούσας
Κοστούμι: Βασιλική Σύρμα
Ερμηνεύει: Αντώνης Μυριαγκός
ΑΜΚΕ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΘΕΑΤΡΟ

Το 2071 αποτελεί μια «δραματοποιημένη διάλεξη» του κλιματολόγου Κρις Ράπλεϋ και του καταξιωμένου Βρετανού συγγραφέα Ντάνκαν ΜακΜίλλαν (Πνεύμονες, Όλα τα υπέροχα πράγματα) που παρουσιάστηκε το 2014 στο Royal Court Theatre του Λονδίνου και φέτος, δέκα περίπου χρόνια μετά, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Πρόκειται για έναν θεατρικό μονόλογο βασισμένο στην επιστημονική πορεία του Ράπλεϋ και στα συμπεράσματα που εξάγει από αυτήν. Αναλύοντας πιθανές λύσεις, φαίνεται κάπως επιφυλακτικός για την επίλυση του ζητήματος του υπερπληθυσμού και εναποθέτει τις ελπίδες του στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας διερωτώμενος ουσιαστικά «ποιο είναι το μέλλον που θέλουμε να δημιουργήσουμε».

Ο Μάνος Καρατζογιάννης, μετά από μια σειρά πετυχημένων μονολόγων (Φύλακας μιας Επανάστασης, Αυτός, ο άλλος και το παντελόνι του, Το τραγούδι της Φλέρυς, μεταξύ άλλων), σκηνοθετεί τον Αντώνη Μυριαγκό με την αρωγή του μουσικού Τηλέμαχου Μούσα, ο οποίος παίζει ζωντανά, και συμβολικά, αιθερόφωνο στη σκηνή.

Χορός
Τα σώματα επιπλέουν στη στεριά
17, 18 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 20.30
Αρχαιολογικός χώρος Ιερού Ποσειδώνα και Αμφιτρίτης, Τήνος

Καλλιτέχνες: Μιχάλης Καλκάνης (μουσικός), Δέσποινα Σανιδά- Κρεζία (χορογράφος), Δέσποινα Χαριτωνίδη (εικαστικός)
Χορευτές – Περφόρμερς: Ειρήνη Γεωργίου, Λήδα Διώχνου, Έλτον Πέτρη, Θάνος Ραγκούσης, Φωτεινή Σταματελοπούλου, Στέφανος Τσόγκας
Επιμέλεια: Ελένη Ρήγα, Το Γραφείο των Υδάτινων Κοινών
Καλλιτεχνικός Διευθυντής ATOPOS cvc Βασίλης Ζηδιανάκης
Οργάνωση παραγωγής ATOPOS cvc Ελένη Ρήγα, Κατερίνα Σαρρή
Εκτέλεση Παραγωγής: Γιάννης Δελατόλας
ΑΜΚΕ: Άτοπος – Φορέας Σύγχρονου Πολιτισμού

Το έργο Τα σώματα επιπλέουν στη στεριά είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας του μουσικού Μιχάλη Καλκάνη, της χορογράφου Δέσποινας Σανιδά-Κρεζία και της γλύπτριας και περφόρμερ Δέσποινας Χαριτωνίδη και πραγματεύεται την προστασία της βιοποικιλότητας στη Μεσόγειο Θάλασσα και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής σε ανθρώπινους και μη ανθρώπινους οργανισμούς. Την επιμέλεια του έργου διασφαλίζει η επιμελήτρια του Γραφείου των Υδάτινων Κοινών Ελένη Ρήγα, υπό την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του Βασίλη Ζηδιανάκη, συν-ιδρυτή του ATOPOS cvc.

H παράσταση αντλεί πληροφορίες από επιστημονικές και ανθρωπολογικές έρευνες και τις μετουσιώνει σε μια εικαστική, χορογραφική και μουσική σύλληψη με ανατρεπτικό χαρακτήρα. Η περφόρμανς εστιάζει στην προστασία της βιοποικιλότητας στη Μεσόγειο Θάλασσα και στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής σε ανθρώπινους και μη ανθρώπινους οργανισμούς. Με αφετηρία τα εισβλητικά ξενικά είδη, όπως λεοντόψαρα, λαγοκέφαλοι, μοβ μέδουσες κ.ά., τα οποία μεταφέρονται στις ειδικές δεξαμενές των πλοίων μαζί με το θαλασσινό νερό που χρησιμοποιούν για να διατηρήσουν τη σταθερότητά τους, στοχαζόμαστε πάνω στην ευαλωτότητα όλων των «θαλάσσιων σωμάτων». Το έργο ενημερώνεται από την τοποθεσία που λαμβάνει χώρα – εδώ, ο σκληροτράχηλος θεός της θάλασσας αποκτά θετικό πρόσημο ως θαυματουργός γιατρός. Ο συμβολικός χαρακτήρας της θεραπείας μεταφέρει μηνύματα ελπίδας για το μέλλον του πλανήτη και παρηγοριάς απέναντι στην περιβαλλοντική θλίψη.

Θέατρο
Λιγνίτη Τόπος ή Τι;
17, 18 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 21.15
Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής, Κοζάνη

Σύλληψη ιδέας, σκηνοθεσία, δραματουργική επεξεργασία: Μαρία Βαρδάκα
Κείμενο: Ειρήνη Δερμιτζάκη
Σκηνικά, κοστούμια: Δημήτρης Πολυχρονιάδης
Πρωτότυπη μουσική: the BURGER PROJECT
Στίχοι: Αλέξης Ιωάννου, Θάνος Κοσμίδης
Επιμέλεια κίνησης: Χρυσηίς Λιατζιβίρη
Φωτισμοί: Βαλεντίνα Ταμιωλάκη
Βοηθός σκηνοθέτριας, βοηθός διεύθυνσης παραγωγής: Βάσια Σκούρα
Βοηθός σκηνογράφου: Εύη Μιμίκου
Ερμηνεύουν: Χρήστος Καπενής, Στέλλα Μαγγανά, Μάρια Φλωράτου, Στέλιος Χλιαράς
Μουσικοί επί σκηνής: Αλέξης Ιωάννου, Θάνος Κοσμίδης, Γιώργος Μπαρμπέρης
Χορός κατοίκων Δυτικής Μακεδονίας: Γιώργος Κακαβέλης, Αριστείδης Μπουρνιώτης, Ανθή Χονδρογιάννη
Διεύθυνση παραγωγής: Στέλιος Χλιαράς
ΑΜΚΕ: Χ-ΑΙΡΕΤΑΙ

Ποιες είναι οι προοπτικές της Δυτικής Μακεδονίας μετά την απολιγνιτοποίηση; Πώς θα αντικατασταθεί ο λιγνίτης για να αποκατασταθεί το περιβάλλον; Ιστορικά ντοκουμέντα, αρχειακό υλικό, συνεντεύξεις κατοίκων μπλέκονται με μυθοπλαστικά στοιχεία φωτίζοντας τις πολύπλευρες διαστάσεις του θέματος και αναδεικνύοντας την τραγικότητα της έλλειψης ουσιαστικής διεξόδου. Αιχμή του διλήμματος, η επιχειρούμενη αναστροφή της κλιματικής αλλαγής, έναντι του οικονομικού μαρασμού και της πληθυσμιακής συρρίκνωσης της περιοχής. Οι άνθρωποι της Δυτικής Μακεδονίας, αν δεν δοθεί μια παραγωγική διέξοδος ανάπτυξης, ισορροπούν ανάμεσα στον αργό θάνατο του οικονομικού μαρασμού και τον, επίσης, αργό θάνατο εξαιτίας της περιβαλλοντικής καταστροφής, με ορατές επιπτώσεις στην υγεία τους. Μια παράσταση, ένα μεικτό είδος θεάτρου και μουσικής, αποτελούμενο από ηθοποιούς, live μπάντα και ένα παραχορήγημα 15 κατοίκων, εκπροσώπων της κοινωνίας των πολιτών, που λειτουργούν ως ένας σύγχρονος χορός, μάρτυρας και κριτής.

Θέατρο
Caerus
20, 21 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 20.00
Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης

Συγγραφή: Αλέξανδρος Αποστολάκης
Σκηνοθεσία, ερμηνεία: Γιώργος Παπαπαύλου, Ελένη Δαφνή, Αναστασία Στυλιανίδη
Σκηνικά, κοστούμια: Λάκης Γαβαλάς
Special effects, κατασκευές: Μαριλίνα Τσίτσα
Μουσική επιμέλεια: Αναστασία Στυλιανίδη
Διεύθυνση παραγωγής: Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΑΜΚΕ: Θεατρική Ομάδα Γέφυρα

Μια παραλλαγή των αρχαίων μύθων με σκοπό την αφύπνιση όλων για την κλιματική κρίση. Η Περσεφόνη, θεά του βλαστικού κύκλου, έχει φυλακιστεί σε έναν καινούριο λαβύρινθο, από τον επιστήμονα Δαίδαλο, εκπρόσωπο της ανθρωπότητας, με στόχο να του παρέχει τον απόλυτο έλεγχο των πόρων της γης. Η δεύτερη αρπαγή της όχι μόνο της απαγορεύει την επαφή με τη μητέρα της Δήμητρα, προσωποποίηση της Γης, αλλά και την επιστροφή της στο βασίλειό της, τον Κάτω Κόσμο. Η Δήμητρα, θρηνώντας την εξαφάνιση της κόρης της, την αναζητά ξανά παντού, και στο πέρασμά της δημιουργεί ακραία και καταστροφικά καιρικά φαινόμενα. Βοήθεια θα δώσει ο «Καιρός», σύμβολο της ευκαιρίας, που θα της φανερώσει πού είναι φυλακισμένη η κόρη της. Εκεί η Δήμητρα θα προσπαθήσει να πείσει τον Δαίδαλο να την ελευθερώσει, όμως εκείνος τυφλωμένος από αλαζονεία θα παραμείνει αμετακίνητος. Τότε οι δυο τους θα ανταλλάξουν κατηγορίες σε έναν αγώνα λόγου. Θα έρθει η συμφιλίωση ή θα οδηγηθούν και οι δύο στην ύβρη και την καταστροφή;

Χορός
Ευρώτας
20, 21 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 19.30
Πρόπυλο και κήπος Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης

Μουσική σύνθεση: Μανώλης Μανουσάκης
Χορογραφία: Κατερίνα Σκιαδά
Χορεύουν: Σάνια Στριμπάκου, Γιάννα Φιλιπποπούλου, Ιωάννα Αποστόλου, Νίκος Δραγώνας, Επαμεινώνδας Δαμόπουλος
ΑΜΚΕ: ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ

Με το έργο Ευρώτας επιχειρείται ένα ηχηρό καλλιτεχνικό σχόλιο για τη σχέση του ανθρώπου με τη Φύση και την αναγκαιότητα της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος στο πέρασμα των γενεών. Η ροή των δράσεων των πέντε –διαφορετικής ηλικίας– ερμηνευτών, με το φυσικό φως της μέρας, καλεί τους θεατές να εστιάσουν σε μια δράση που πραγματοποιείται άλλοτε κοντά κι άλλοτε μακριά τους, ώστε να την αντιληφθούν μέσα από τον χώρο και τον χρόνο. Οι θεατές καλούνται σε έναν περίπατο με στάσεις στις οποίες θα αλλάζουν κάθε φορά το οπτικό τους πεδίο, ώστε να μπορέσουν να αφουγκραστούν το τοπίο, όσο και να συνειδητοποιήσουν τις ανθρώπινες παρεμβάσεις που το αλλοιώνουν, αναδεικνύοντας το «στοίχημα» της συνύπαρξης. Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Μανώλη Μανουσάκη άλλοτε ταξιδεύει το κοινό δίπλα στον ποταμό και άλλοτε μέσα στην πόλη. Αυτή η εναλλαγή θα γεννήσει ερωτήματα. Στόχος ο Ευρώτας να ευαισθητοποιήσει το κοινό και να θέσει ερωτήματα πάνω στη συνύπαρξη ανθρώπου και Φύσης.

Μουσικό θέατρο
Ίσως και να είμαστε αδέρφια τελικά
22, 23 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 20.00
Γενέσιο της Θεοτόκου (Κόκκινη Εκκλησιά), Βουργαρέλι Άρτας

Σύλληψη, πρωτότυπη μουσική, ερμηνεία, τραγούδι: Φένια Παπαδόδημα
Ερμηνεία: Δέσποινα Γεωργακοπούλου
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Παλαμιώτης
Μουσικό σύνολο: Ανδρέας Πολυζωγόπουλος (τρομπέτα), Χάρης Λαμπράκης (νέυ), Γιώργος Παλαμιώτης (μπάσο), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα), Ήβη Παπαθανασίου (τσέλο)
Ζωγραφικοί πίνακες: Γιώργος Κόρδης
Διεύθυνση χορωδίας: Βαγγέλης Κώτσου
Συμμετέχει η Χορωδία του Δήμου Κεντρικών Τζουμέρκων
ΑΜΚΕ: ΜΑΡΙΝΑ

Η μουσικοθεατρική παράσταση Ίσως και να είμαστε αδέρφια τελικά της Φένιας Παπαδόδημα βασίζεται στη συγκλονιστική επιστολή του Ινδιάνου αρχηγού Σηάτλ που γράφτηκε το 1854 σαν απάντηση στον εκπρόσωπο της Ουάσινγκτον που ζητούσε να αγοράσει τη γη τους. «Αν σας πουλήσουμε τη γη μας, θα πρέπει να θυμάστε πως είναι ιερή…» Σκοπός του έργου είναι η δημιουργία μιας κοινής συνείδησης που υπαγορεύει μια αλήθεια η οποία δεν έχει ακόμη κατανοηθεί πλήρως: Για να σταματήσουμε την καταστροφή της Φύσης θα πρέπει πρώτα να αλλάξουμε την ίδια την κοσμοεικόνα μας. Μια μουσική περιήγηση, τέλος, γύρω από τη χτισμένη το 1280 Κόκκινη Εκκλησιά στο Βουργαρέλι, όπου διάσπαρτα τοποθετημένοι πίνακες του Γιώργου Κόρδη αφηγούνται τη μεταμόρφωση του ανθρώπου και του πλανήτη, από την πτώση από τον Κήπο της Εδέμ έως σήμερα, συνομιλώντας με τα δρώμενα.

Η πρωτότυπη σύνθεση εμπεριέχει, επίσης, αποσπάσματα κειμένων από τα έργα Η πράσινη ιστορία του κόσμου του Κλάιβ Πόντινγκ και Θάνατος και Ανάσταση της ιερής κοσμολογίας του Φίλιππου Σέρραρντ.

Μουσική
Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής
22, 23 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 20.30
Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας, Αχαΐα

Σκηνοθεσία, κείμενο: ευά παπαδάκης
Μουσική επιμέλεια, φωνή: Ερήνη
Εικαστικός: Βασίλης Γαλάνης
Περφόρμερς: Antonio Jorgos Papazis, Bozhen, Λένα Καρουσιώτη
Πιάνο: Δημήτρης Βερδίνογλου
Λύρα: Γιώργος Κοντογιάννης
Ενορχηστρώσεις: Chase Morrin
Δραματουργία: Μαριλένα Κατρανίδου
Φωτισμός: Μελίνα Λασιθιωτάκη
ΑΜΚΕ: ARTIVISM Καλλιτεχνικός Οργανισμός & Συμβουλευτικές Υπηρεσίες

Η ξεχωριστή μουσική παράσταση Ο έρωτας στα χρόνια της κλιματικής, σε σκηνοθεσία και κείμενο του ευά παπαδάκη, έρχεται στο Αρχαίο Θέατρο Αιγείρας. Σε μια πολυμεσική ξενάγηση στο αρχαίο θέατρο Αιγείρας, δυο ξεναγοί καλούν το κοινό να περιηγηθεί σε διαφορετικούς σταθμούς μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Μέσα από μια συγχώνευση μουσικής, ποίησης, εικαστικών τεχνών, περφόρμανς κι εγκαταστάσεων οι επισκέπτες αναχωρούν σε ένα βιωματικό ταξίδι με φόντο έναν ολοένα και πιο εύθραυστο πλανήτη.

Εικαστικές δράσεις και περφόρμανς
Oh, tranquility! Penetrating the very rock, A cicada’s voice
23, 24 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 18.00
Περίπτερο Πικιώνη («π», Παγκόσμιο Κέντρο Κυκλικής Οικονομίας και Πολιτισμού), Δελφοί

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Φοίβη Γιαννίση, Ζήσης Κοτιώνης, HOPE, Άννα Παγκάλου, Ναταλία Παπαδοπούλου, Άγγελος Πλέσσας, Serapis Maritime, VASKOS (Βασίλης Νούλας & Κώστας Τζημούλης)
Επιμέλεια: Κίκα Κυριακάκου
ΑΜΚΕ: PCAI – Awareness Raising

Ο πολιτιστικός οργανισμός Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI) παρουσιάζει ένα πρωτότυπο πρόγραμμα στους Δελφούς. Οι εικαστικές δράσεις και περφόρμανς του διημέρου είναι εμπνευσμένες από τις περιβαλλοντικές ανησυχίες του Δημήτρη Πικιώνη, όπως αυτές εκφράστηκαν μέσα από το αρχιτεκτονικό και καλλιτεχνικό έργο του, καθώς και από κείμενά του, όπως το Γαίας ατίμωσις (1954) και το Συναισθηματική τοπογραφία (1935). Χώρος φιλοξενίας το πρώην παβιγιόν Πικιώνη, νυν «π», στους Δελφούς, το πρόσφατα αναστηλωμένο από τον οργανισμό μνημείο νεότερης αρχιτεκτονικής, σχεδιασμένο από τον κορυφαίο Έλληνα αρχιτέκτονα και τον γιο του Πέτρο Πικιώνη, στα τέλη του 1950.

Οι εικαστικές και επιτελεστικές αναθέσεις του PCAI στο πλαίσιο του προγράμματος στοιχειοθετούν νέες ερμηνείες του πολυσχιδούς έργου του σημαντικού δημιουργού, στο οποίο συχνά η νεωτερικότητα και ο σεβασμός για τη φύση διασταυρώνονται με τη λαϊκή παράδοση και την ιαπωνική αρχιτεκτονική. Καταξιωμένοι εικαστικοί, αρχιτέκτονες, ποιητές, μονωδοί και περφόρμερ συμμετέχουν αφορμώμενοι από την ιστορία του αρχιτεκτονικού μνημείου, τοποσήμου της περιοχής, και το φυσικό τοπίο των Δελφών, με σκοπό την ανάδειξη κρίσιμων περιβαλλοντικών ζητημάτων, θέτοντας φιλοσοφικές και κοινωνικές παραμέτρους γύρω από θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, τέχνης και αρχιτεκτονικής.

* Ο τίτλος του προγράμματος αποτελεί αγγλική απόδοση χαϊκού του Ματσούο Μπασό (1689). Μεταφράστηκε από την ακαδημαϊκό και ιαπωνολόγο Helen Craig McCullough (Classical Japanese Prose. An Anthology, 1990, σ. 539).

Μουσικό θέατρο
Τσουνάμι
23, 24 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 21.00
Αρχαιολογικό Μουσείο Ολυμπίας, Αύλειος χώρος, Ηλεία

Σενάριο, σκηνοθεσία: Ελπίδα Σκούφαλου
Πρωτότυπη μουσική: Σωκράτης Σινόπουλος
Σκηνικά, κοστούμια: Θάλεια Ιστικοπούλου
Ήχος: Γιάννης Μπαξεβάνης
Montage coloring: Κυρηναίος Παπαδημάτος
Μακενιστικά: Νίκος Διονυσόπουλος
Σχέδια-ιδεογράμματα: Μαρία Γενιτσαρίου
Μεταφράσεις: Χριστίνα Λιναρδάκη
Χορογραφία, ερμηνεία: Ταξιάρχης Βασιλάκος
Ηθοποιός: Νοεμή Βασιλειάδου
Φιλική συμμετοχή: Ρένη Πιττακή, Ιωάννης Μελισσανίδης
Προλογίζει ο καθηγητής και ακαδημαϊκός Κώστας Συνολάκης
Μουσικό σύνολο: Ταξιάρχης Γεωργούλης (ούτι, έγχορδα), Σοφία Ευκλείδου (τσέλο), Βαγγέλης Καρίπης (κρουστά), Σωκράτης Σινόπουλος (λύρα, τοξωτά)
ΑΜΚΕ: NEXUS PROJECTS

«Επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούν πια να δουν το χρώμα, τις αποχρώσεις των λέξεων, τη μυστική κίνησή τους, είναι λόγος να μην προσπαθήσουμε να τους ωθήσουμε να τα αισθανθούν όλα αυτά;» — Λευκάδιος Χερν

Ιαπωνία και Ελλάδα, δυο πολιτισμοί συνομιλούν στο νέο έργο μουσικού θεάτρου με τίτλο Τσουνάμι που παρουσιάζεται σε σενάριο και σκηνοθεσία Ελπίδας Σκούφαλου. Στις 11 Μαρτίου του 2011, ένας καταστροφικός σεισμός έπληξε τις ακτές της Ιαπωνίας. Δημιουργήθηκε ένα γιγάντιο τσουνάμι, με τεράστιο κόστος σε ζωές, προκαλώντας το μεγαλύτερο πυρηνικό ατύχημα μετά το Τσερνόμπιλ. Όταν σημειώθηκαν οι καταστροφές, η ποιήτρια Μαγιαζούμι Μαντόκα διοργάνωσε συνεδρίες σύνθεσης χαϊκού με τους επιζήσαντες. Συνέλεξε 126 χαϊκού, που ενέπνευσαν το «Τσουνάμι» αυτής της μουσικής παράστασης. Με όχημα τον λόγο, την πρωτότυπη μουσική –που αντλεί από τον χώρο συνάντησης των ιαπωνικών μουσικών παραδόσεων με τις αντίστοιχες ελληνικές– και τον χορό, το έργο προσεγγίζει την κλιματική κρίση και τις ολέθριες συνέπειες στη ζωή και στην ψυχή όλων μας.

Εικαστικά
Πτώση
23, 24 Ιουλίου 2023 / Ώρα έναρξης: 19.00
Κάστρο Ακροκορίνθου, Κορινθία
Διάρκεια έως 29/8 • Προσβάσιμο καθ ́ όλη τη διάρκεια της ημέρας

Ιδέα, μελέτη, σχεδιασμός, επιμέλεια κατασκευής: Δημήτρης Γεωργακόπουλος, Coti K.
Αρχιτεκτονικός σύμβουλος: Μάρθα Γιαννακοπούλου
ΑΜΚΕ: Plectrum

Ο Coti K. και ο Δημήτρης Γεωργακόπουλος παρουσιάζουν την υπαίθρια ηχητική εγκατάσταση Πτώση στο κάστρο Ακροκορίνθου. Εμπνεόμενο από τον Ίκαρο, το έργο έχει ως αφετηρία τα δύο κομβικά στοιχεία του μύθου, την αλαζονεία και την πτώση. Η πτώση στην οποία αναφέρεται το έργο έχει να κάνει με το συνεπακόλουθο της αλαζονείας του ανθρώπου, που είναι αρχικά η συνειδητοποίηση ότι δεν μπορεί να υπάρξει έξω και πάνω από τη φύση, καθώς και ότι η δύναμή της είναι ικανή να εξαφανίσει κάθε νοητική κατασκευή του που δεν της ανήκει. Την πτώση ακολουθεί η συμφιλίωση, όπου ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τη σχέση του με τη φύση ως αναπόσπαστο κομμάτι της.

Η υπαίθρια ηχητική εγκατάσταση Πτώση είναι ένα γλυπτό που λειτουργεί ως αιολική άρπα. Πρόκειται για μια ξύλινη κατασκευή με μεταλλικό σκελετό, που αποτελείται από δυο συγκλίνουσες ορθογώνιες επιφάνειες. Ο αέρας που εισέρχεται στο στενό πέρασμα ανάμεσά τους συμπιέζεται και εξέρχεται με δύναμη περνώντας μέσα από μία σειρά από χορδές. Ο απαλός ήχος που προκύπτει έχει ένα χαρακτήρα απόκοσμο αλλά και μαγευτικό.

Τοποθετημένο στην είσοδο του κάστρου Ακροκορίνθου, το ηχητικό γλυπτό συνομιλεί με τα ερείπια της ακρόπολης ως θραύσμα ενός εκλιπόντος πολιτισμού κυριαρχίας. Η κατασκευή μοιάζει σαν ένα ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο που έπεσε από ψηλά και καρφώθηκε στο έδαφος, ενώ πλησιάζοντας προς τη χαμηλότερη πλευρά του ορθογωνίου η διάταξη των ξύλινων σανίδων διαταράσσεται δίνοντας σταδιακά τη θέση της σε μια άναρχη δομή που φαινομενικά ακολουθεί τη φορά του αέρα, σαν να παρασέρνεται από αυτόν. Το έργο Πτώση αφήνει στον επισκέπτη την επιλογή να το δει σαν ένα ναό των στοιχείων της φύσης, ή ένα ερείπιο-θραύσμα ενός πολιτισμού που ηττήθηκε και επιστράφηκε στη γη.

Διαβάστε επίσης:

Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Το φιλόδοξο και πολυδιάστατο φετινό πρόγραμμα
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Ανακοινώθηκαν οι παραγωγές που επιλέχθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι μουσικές εκδηλώσεις
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι θεατρικές παραστάσεις
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Το εικαστικό πρόγραμμα
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Παραστάσεις και δράσεις για παιδιά και εφήβους
Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2023: Οι παραστάσεις χορού

Πηγή: culturenow.gr

Back to top button