Οικονομία

Η ακρίβεια εκτίναξε τις παράνομες και καταχρηστικές χρεώσεις μέσα στο 2022

Σωρεία παράνομων πρακτικών και καταχρηστικών χρεώσεων, απόρροια της πανδημίας αλλά και της ακρίβειας καταγράφηκε το 2022, σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) της ΓΣΕΕ.

Από το σύνολο των καταγγελιών που διαχειρίστηκε η ΕΕΚΕ κατά το έτος 2022 φαίνεται πως ο τραπεζικός τομέας (αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, δεσμεύσεις χρηματικών ποσών) υπήρξε ο πιο προβληματικός για τους καταναλωτές (26,2%). Η δεύτερη κατηγορία αφορά καταγγελίες για προϊόντα και υπηρεσίες αλλά και καταγγελίες προς Υπηρεσίες Κοινής Ωφελείας (21,7%).

Τέλος, συνεχίζουν για ακόμα μία χρονιά τα προβλήματα των καταναλωτών στις τηλεπικοινωνίες σε ποσοστό 21,3% (δικαίωμα υπαναχώρησης, παράτυπες χρεώσεις, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές).

Η διαπίστωση αυτή δικαιολογείται από δύο αιτίες: α) το γεγονός της υπερχρέωσης του Έλληνα καταναλωτή τα τελευταία χρόνια, από την έναρξη της οικονομικής κρίσης το 2010, κρίση η οποία συνδυάστηκε με τον οικονομικό αντίκτυπο της υγειονομικής κρίσης της περιόδου 2020-2022, δημιούργησε νέες οφειλές και διόγκωσε τις υπάρχουσες, με αποτέλεσμα να πολλαπλασιαστούν οι επιθετικές πρακτικές των πιστωτών (Δημοσίου, Τραπεζών, ιδιωτών κλπ.) μέσω διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης και β) η διεύρυνση της δυνατότητας χρήσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, τις εξ αποστάσεως αγορές και συμβάσεις υπηρεσιών οδήγησε στην αύξηση φαινομένων αθέμιτων εμπορικών πρακτικών, παραπλανητικών και αντισυμβατικών συμπεριφορών εκ μέρους των προμηθευτών αλλά και αδικαιολόγητες ή/και παράνομες χρεώσεις αγοράς προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών Τα αποτελέσματα καταδεικνύουν ότι τα προβλήματα που αφορούν την επίλυση διαφορών στην κατηγορία των ακινήτων αφορούν κατά κύριο λόγο ζητήματα που έχουν να κάνουν με μισθώματα κατοικιών (66,67%) και σε ένα μικρότερο βαθμό σε ζητήματα κοινοχρήστων (33,33%).

Οι καταγγελίες που υποβλήθηκαν το έτος 2022 για ζητήματα ασφαλιστήριων συμβολαίων αφορούσαν στο σύνολο τους παράτυπες χρεώσεις (100%). Το γεγονός αυτό επιτείνεται από το ότι στα ασφαλιστήρια συμβόλαια δεν έχουν απαλειφθεί όροι και συμφωνίες καταχρηστικού περιεχομένου, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή με τη συνομολόγηση ρητρών που εξασθενούν τη συμβατική του θέση. Εξακολουθεί για μία ακόμα φορά να επιβαρύνει τους καταναλωτές ο κλάδος των ταχυμεταφορών αφού από το σύνολο των περιπτώσεων που διαχειρίστηκε η ΕΕΚΕ στην κατηγορία των Προϊόντων και Υπηρεσιών κατέχουν την πρώτη θέση καταγγελιών (54,55%).

Οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές ταλαιπωρούν επίσης τους καταναλωτές σε ποσοστό 25,45% καθώς επίσης και η εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος (14,55%).

Στις τηλεπικοινωνίες τα προβλήματα που κατήγγειλαν οι καταναλωτές το 2022 αφορούν στην πλειοψηφία τους αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (59,27%) όπως για παράδειγμα μη παροχή των συμφωνημένων υπηρεσιών (χαμηλότερη ταχύτητα δικτύου κλπ.), πρόσθετες και μη ζητηθείσες υπηρεσίες κλπ. ενώ δεν ήταν λίγες και οι καταγγελίες που αφορούσαν διακοπές παροχής υπηρεσιών (14,81%).

Από τις καταγγελίες των Τουριστικών Υπηρεσιών που υποβλήθηκαν, το 33,33% αφορούν ακυρώσεις κρατήσεων ενώ στη συνέχεια πολλές υπήρξαν και οι καταγγελίες για παράτυπες χρεώσεις, καθυστερήσεις αναχωρήσεων και ματαιώσεις δρομολογίων σε ποσοστό 16,67% η κάθε μία.

Σημαντικό εύρημα της στατιστικής μελέτης αποτελεί για ακόμα μία χρονιά η πρωτιά των καταγγελιών στις τραπεζικές υπηρεσίες που καταγράφουν οι δεσμεύσεις χρηματικών ποσών (89,38%), οι οποίες στην πλειονότητά τους αφορούν δεσμεύσεις επιδομάτων. Σημειωτέον ότι, με βάση τις νομοθετικές προβλέψεις, επιδόματα που στοχεύουν στην ενίσχυση των πολιτών (π.χ. λόγω της πανδημίας Covid-19, επιδόματα που χορηγούνται από τη Δ.ΥΠ.Α. κλπ.) είναι ακατάσχετα, παρά ταύτα υπήρξαν πολλές περιπτώσεις που οι Τράπεζες αγνόησαν τον κανόνα αυτόν.

Οι μισές καταγγελίες στην κατηγορία των Υπηρεσιών Εκπαίδευσης αφορούν τη διακοπή παροχής Υπηρεσιών ενώ οι άλλες μισές εξ αυτών την αθέτηση όρων σύμβασης (50%).

Η ενεργειακή κρίση έφερε και τις αντίστοιχες αυξήσεις καταγγελιών στο τομέα των υπηρεσιών κοινής ωφελείας και κυρίως στον τομέα της ενέργειας με πληθώρα καταγγελιών για παράτυπες χρεώσεις (38,18%).

Τέλος, στην κατηγορία Υπηρεσίες Υγείας, η πλειοψηφία των καταγγελιών που διαχειρίστηκε η ΕΕΚΕ αφορούν αποζημιώσεις (66,67%) ενώ το υπόλοιπο 33,33% αφορά παράτυπες χρεώσεις.

Πηγή: thecaller.gr

Back to top button