Χρήστος Σταϊκούρας: Οι τρεις άξονες για την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου
Η αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου, η γεωγραφική επέκτασή του και η ανασυγκρότηση της δομής της αγοράς, είναι οι κύριοι άξονες για την αλλαγή του ελληνικού σιδηροδρόμου, όπως τους ανέλυσε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας.
Συνέντευξη του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην εφημερίδα «Τα Νέα» και τον δημοσιογράφο κ. Κώστα Ντελέζο.
Η δεύτερη κυβερνητική τετραετία του Κυριάκου Μητσοτάκη σας βρίσκει επικεφαλής του νευραλγικού και αναβαθμισμένου Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με ένα «πλούσιο» χαρτοφυλάκιο. Ποιες είναι για εσάς οι νέες μεγάλες προκλήσεις;
Ο τομέας υποδομών και μεταφορών αποτελεί δυνητικό ισχυρό συντελεστή προώθησης του ρυθμού μεγέθυνσης και βιώσιμης ανάπτυξης της οικονομίας, αποκέντρωσης και ανάπτυξης όλης της επικράτειας, δημιουργίας θέσεων απασχόλησης, βελτίωσης των όρων ζωής και της καθημερινότητας όλων των πολιτών, ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Η αναβάθμιση του Υπουργείου σηματοδοτεί την αναγνώριση αυτού του ρόλου στις πολιτικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης, όπως καθορίστηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Είναι γεγονός ότι στον τομέα, διαχρονικά, έχουν γίνει αρκετά, με αυξομειούμενη ένταση κατά περιόδους.
Το έργο που πραγματοποιήθηκε τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια είναι μετρήσιμο και σημαντικό. Χρειάζονται, όμως, πολλά ακόμη να γίνουν.
-Ποια είναι η στρατηγική σας;
Η στρατηγική μας στόχευση, στον πυρήνα της, εμπεριέχει την αποτελεσματική και ρεαλιστική προώθηση υλοποίησης των εν εξελίξει έργων και τον συγκροτημένο σχεδιασμό νέας δέσμης έργων, τη βελτίωση της ασφάλειας των υποδομών και των μεταφορών, τη βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών. Την αύξηση της αποδοτικότητας των χρησιμοποιούμενων εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, την προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα, την ενίσχυση των «πράσινων» υποδομών και μεταφορών, με τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την ορθή διαχείριση των πολύτιμων φυσικών πόρων.
Στον τομέα των έργων αναμένεται πλήθος νέων διαγωνισμών αρκετών δισ. ευρώ. Σε ποιους τομείς και σε ποια έργα θα δοθεί προτεραιότητα;
Το αναπτυξιακό σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 περιλαμβάνει 188 σημαντικά έργα, με συνολικό προϋπολογισμό 27,6 δισ. ευρώ.
Έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, αρδευτικά, κτιριακά και λιμενικά, καθώς και έργα αεροπορικών υποδομών.
Έργα σε κάθε Περιφέρεια της χώρας, πολλά από τα οποία έχουν υπερ-τοπικό, εθνικό και διεθνή χαρακτήρα και θα επιδιώξουμε την προώθηση, δρομολόγηση και ολοκλήρωση πολλών εξ αυτών.
Ανάμεσά τους και εμβληματικά έργα, όπως είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου, ο άξονας Μπράλος-Άμφισσα, οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας.
Η προ τετραμήνου τραγωδία στα Τέμπη δείχνει ότι στον ελληνικό σιδηρόδρομο θα πρέπει να αλλάξουν πολλά. Από πού θα ξεκινήσετε;
Γνωρίζουμε όλοι ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος, εδώ και δεκαετίες, έχει ανοικτά ζητήματα.
Την τρέχουσα περίοδο θα εργαστούμε όλοι μας εντατικά, με συλλογική και ατομική ευθύνη, ώστε να πετύχουμε ουσιαστική αντιμετώπιση των ανοικτών ζητημάτων ασφάλειας και ποιότητας των υποδομών και των μεταφορών. Η προσπάθειά μας θα βασίζεται σε τρεις πυλώνες:
Πρώτον, στη διασφάλιση και αναβάθμιση της ορθής, ασφαλούς και ποιοτικής λειτουργίας του υφιστάμενου δικτύου.
Δεύτερον, στη γεωγραφική επέκταση του υφιστάμενου δικτύου και τη διασύνδεσή του με άλλα δίκτυα και υποδομές, ώστε να γίνει ένα πραγματικά ανταγωνιστικό, χρήσιμο και ασφαλές μέσο μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων.
Τρίτον, στην ανασυγκρότηση της δομής της αγοράς, ώστε να δημιουργηθεί ένα βιώσιμο οικοσύστημα «δρώντων» σε αυτή.
Στην παρούσα φάση θα προωθήσουμε την άμεση ολοκλήρωση των προσλήψεων, που έχουν δρομολογηθεί για τον ΟΣΕ, και την προώθηση εκτεταμένων έργων συντήρησης της σιδηροδρομικής υποδομής, για το οποίο οι σχετικές διαδικασίες έχουν ήδη εκκινήσει και έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητοι πόροι.
Επίσης, σημαντική επιδίωξή μας είναι η στενή παρακολούθηση και τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις συμβάσεις του ελληνικού Δημοσίου με τον ΟΣΕ και τον πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Τα συχνά φαινόμενα διακοπής της λειτουργίας του δικτύου, δεν γίνονται αποδεκτά. Η αξιολόγηση όλων των εμπλεκόμενων, όπως και η εσωτερική και εξωτερική λογοδοσία, θα είναι τακτική.
Οι κάτοικοι της Αττικής και της Θεσσαλονίκης περιμένουν εδώ και χρόνια καινούργια μέσα μαζικής μεταφοράς. Πότε αναμένεται να ξεκινήσει η παραλαβή των νέων «πράσινων» αστικών λεωφορείων;
Πράγματι, δρομολογείται η ανανέωση του υφιστάμενου «γερασμένου» στόλου των λεωφορείων, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και το ΕΣΠΑ.
Τα πρώτα νέα λεωφορεία αναμένεται να ενταχθούν στους στόλους των δύο πόλεων στις αρχές του 2024.
Δεδομένου ότι τα logistics εισφέρουν πλέον το 10% του ΑΕΠ, το ζητούμενο είναι η περαιτέρω ενίσχυση του κλάδου. Τι σκοπεύετε να κάνετε για την προσέλκυση νέων επενδύσεων στον τομέα αυτό;
Η κινητικότητα, η καινοτομία και η ψηφιακή μετάβαση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, καθώς βελτιστοποιούν την αποδοτικότητα των μεταφορών και υποστηρίζουν την ανάπτυξη λύσεων στην αγορά.
Στο πλαίσιο προώθησής τους, αποτελεί προτεραιότητα η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, με στόχο την απρόσκοπτη ανταλλαγή και κοινή χρήση δεδομένων μεταξύ πλατφορμών και υπηρεσιών μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας, κεφαλαιοποιώντας ευρωπαϊκά έργα, όπως το έργο FENIX.
Επίσης, θα επιδιωχθεί η ενίσχυση της συνεργασίας με συναρμόδιους φορείς και το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, για την υλοποίηση εργαλείων και διεπαφών, που θα βελτιώσουν τις λειτουργίες του τομέα μεταφορών και logistics στην Ελλάδα.
Παράλληλα, επεξεργαζόμαστε πολιτικές για τη δημιουργία εμπορευματικών κέντρων. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται να ενισχυθούν η αποδοτική οργάνωση των δραστηριοτήτων της εφοδιαστικής αλυσίδας και η ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητάς της, με στόχο την αύξηση των εμπορευματικών ροών και την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας.