Στο «κόκκινο» η αρτοποιία – Βάζουν λουκέτο οι φούρνοι
Πάνω από 200 αρτοποιεία έχουν βάλει «λουκέτο» τους τελευταίους έξι μήνες, σύμφωνα με έρευνα της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος και παρά την κρατική επιδότηση που ήρθε ως ενίσχυση στο κόστος ενέργειας.
Στη Θεσσαλονίκη έχουν κλείσει περί τα 10 αρτοποιεία, στην Αθήνα 20-30 και αρκετά ακόμη σε όλες τις άλλες πόλεις. Αιτία, το ενεργειακό κόστος αλλά και η αύξηση της τιμής των αλεύρων και άλλων πρώτων και δεύτερων υλών, από το φοινικέλαιο έως τα υλικά συσκευασίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας το κόστος ηλεκτρικού ρεύματος από 2.000 ευρώ το καλοκαίρι του 2021, τον Σεπτέμβριο ανήλθε σε 3.500 και τον Οκτώβριο σε 6.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένης της κρατικής επιδότησης.
Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του φυσικού αερίου καθώς από τα 800 ευρώ το μήνα πέρυσι, το κόστος θα υπερβεί τα 2.600 τον Οκτώβριο. Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο από 1.110 ευρώ που κόστιζε ο τόνος προ ενεργειακής κρίσης, με βάση την τιμοληψία της Δευτέρας εκτοξεύθηκε πάνω από τα 2.000 ευρώ.
Η τιμή του ψωμιού αυξήθηκε τον Αύγουστο κατά σχεδόν 20% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, δύο χώρες που είναι σημαντικοί εξαγωγείς σιτηρών και λιπασμάτων, συνεχίζει να διαταράσσει τις παγκόσμιες αγορές και να επιταχύνει τον πληθωρισμό.
Η μέση τιμή του ψωμιού στην ΕΕ ήταν κατά 18% υψηλότερη τον Αύγουστο, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά, με βάση στοιχεία της Eurostat. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση από τον Δεκέμβριο του 2017, όταν η Eurostat ξεκίνησε να κρατά στατιστικά στοιχεία.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε ετήσια βάση καταγράφονται στην Ουγγαρία και τη Λιθουανία, με 66% και 33% αντίστοιχα. Οι χαμηλότερες καταγράφονται στη Γαλλία (8%), την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο (10%).
Οι αρτοποιοί ζητούν να υπάρξει άμεση παρέμβαση πολιτείας για να καλυφθεί το κόστος με αύξηση της κρατικής επιδότησης στην ηλεκτρική ενέργεια, μείωση ΕΦΚ στα καύσιμα και μείωση ΦΠΑ στο 6%.
Όσον αφορά την πτώση του τζίρου των αρτοποιείων από τις αρχές του 2022 έως και σήμερα ανέρχεται σε ποσοστό 20%, γεγονός που οφείλεται στη μείωση της επισκεψιμότητας και στις μικρές ποσότητες που αγοράζει ο καταναλωτής.
Σύμφωνα με την έρευνα έχουν μειωθεί κατά μία φορά την εβδομάδα οι επισκέψεις στα αρτοποιεία, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις καταναλωτών που επισκέπτονται μόλις δύο φορές την εβδομάδα τα αρτοποιεία, σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα που πραγματοποιήθηκε μετά το Πάσχα του 2021 όπου οι επισκέψεις ήταν τρεις ανά εβδομάδα.
Πηγή: thecaller.gr