Οικονομία

Αλαμπάση: Ως επί το πλείστον, αποτέλεσμα μέσω του εξωδικαστικού βρίσκουν τα νοικοκυριά, η μεσαία τάξη

«Ο αναγνώστης της απάντησης θα καταλάβει ότι η απάντησή μου ήταν εμπεριστατωμένη και δεν υπεκφεύγει. Η απάντηση της κάθε ερώτησης ήταν ακριβώς τα θέματα που ρώτησαν οι βουλευτές» ανέφερεη Θεώνη Αλαμπάση, Γενική Γραμματέας Χρηματοπιστωτικού τομέα και διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ερωτηθείσα στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινές Διαδρομές στο Πρώτο» με την Μαρία Γεωργίου και τον Βασίλη Αδαμόπουλο, σχετικά με τις δηλώσεις ορισμένων από τους 11 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που δείχνουν πως δεν τους ικανοποίησαν οι απαντήσεις που έλαβαν στην ερώτηση για τα κόκκινα δάνεια που κατέθεσαν στη βουλή προς το αρμόδιο υπουργείο.

«Επί της ουσίας τώρα, να δούμε νούμερα γιατί στο τέλος της ημέρας είναι τα νούμερα που μετράνε. (…) Ο εξωδικαστικός μηχανισμός, όταν πρωτο-δημιουργήθηκε το 2019, είχε σοβαρά προβλήματα. Είχε τεχνικά ζητήματα. Τα λύσαμε όλα αυτά και πια τα αποτελέσματα είναι απτά. Τα δημοσιεύουμε κάθε μήνα. Είμαστε σε πάνω από 22.000 ρυθμίσεις και όπως είδατε στην απάντηση στην ερώτηση των αξιότιμων βουλευτών έδειξα με στοιχεία ονομαστικά, ποιος έχει κάνει την κάθε ρύθμιση, οι μισές από αυτές τις ρυθμίσεις που βρίσκονται στον εξωδικαστικό είναι πολυμερείς, δηλαδή περιέχουν και πιστωτές που είναι χρηματοδοτικά ιδρύματα. Όμως δεν θα πρέπει κάποιος να διαβάζει μόνον τα αποτελέσματα του εξωδικαστικού. Γιατί ακούω τη γενική κριτική ότι ο εξωδικαστικός τελικά είναι σταγόνα στον ωκεανό. Ναι μεν καλό βήμα, αλλά σταγόνα στον ωκεανό. Επομένως, θα σας πω ότι οι ρυθμίσεις πέρα από τα αποτελέσματα του εξωδικαστικού είναι και τα αποτελέσματα των διμερών ρυθμίσεων, δηλαδή των απευθείας ρυθμίσεων που κάνουν οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων απευθείας με τον δανειολήπτη. Εκεί λοιπόν θα σας πω ότι στα αποτελέσματα έχουν ρυθμίσει δάνεια 13,5 δισ. ευρώ. Αυτό δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, γιατί ανταποκρίνεται σε πραγματικές ρυθμίσεις και δίνονται λύσεις» είπε η κ. Αλαμπάση.

Σε σχέση με την κριτική που γίνεται και λέει ότι οι ρυθμίσεις αφορούν αυτούς που βρίσκονται σε κατάσταση απόλυτης οκονομικής και πως δεν καλύπτει μερίδα δανειοληπτών που αδυνατεί να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις αλλά ανήκει στη μεσαία τάξη, η κ. Αλαμπάση, τόνισε πως αυτό δεν αποδεικνύεται παραπέμποντας στα στοιχεία της μηνιαίας αναφοράς. «Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που ρυθμίζουν μέσω του εξωδικαστικού, επειδή εμείς βλέπουμε τα προφίλ, είναι αυτοαπασχολούμενοι και πολύ μικρές ή μικρές επιχειρήσεις. (…) Επομένως, θα σας απαντήσω με στοιχεία ότι ως επί το πλείστον, αποτέλεσμα μέσω του εξωδικαστικού βρίσκουν τα νοικοκυριά, με άλλα λόγια η μεσαία τάξη» υπογράμμισε.

Ερωτηθείσα ποιο είναι το προφίλ εκείνων των δανειοληπτών που δεν έχουν συμπεριληφθεί στον εξωδικαστικό απάντησε τα εξής.

«Βεβαίως και το έχουμε αυτό το προφίλ αυτών των ανθρώπων. Ούτως ή άλλως, με τις βελτιώσεις που έχουμε επιφέρει κάποιος χρηματοδοτικός φορέας για να απορρίψει κάποιον στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα πρέπει να αιτιολογήσει την απόρριψη. Από εκεί και πέρα και στις καταγγελίες που λαμβάνω τις σταχυολογώ μία μία η ίδια και θέλω να μπω στην ουσία να καταλάβω γιατί οι άνθρωποι αυτοί δεν πήραν λύση από τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Θα σας πω λοιπόν ότι στον πυρήνα όλου αυτού του θέματος είναι το εξής. Δημιουργήθηκε μία άλφα περιουσία κατά τη διάρκεια του βίου. Αυτή τη στιγμή τα ρευστά διαθέσιμα δεν επαρκούν επειδή έχουν πέσει, τα εισοδήματα, δεν επαρκούν και εκεί είναι ο πυρήνας της αδυναμίας ρύθμισης. Με άλλα λόγια, για να γίνει μία ρύθμιση πρέπει να δει ο πιστωτής τόσο την περιουσιακή κατάσταση όσο και την εισοδηματική ικανότητα να αντεπεξέλθει. (…) Η περιουσία πρέπει να αξιολογηθεί κατά ίδιο τρόπο. Επομένως η μηνιαία δόση που θα βγει είναι συνάρτηση και της περιουσίας και του εισοδήματος. Για να δώσω ένα παράδειγμα, αν κατά τη διάρκεια του βίου δημιουργήθηκε μια περιουσία αξιόλογη που αυτή τη στιγμή τα εισοδήματα είναι πολύ μικρότερα, η δόση θα είναι συνάρτηση και των δύο. Στον πυρήνα των διαφωνιών είναι ακριβώς αυτό το ζήτημα».

Σχετικά με το ερώτημα που της τέθηκε, κατά πόσο θα νομοθετηθεί το δικαίωμα του οφειλέτη να έχει γνώση της πρότασης της ρύθμισης των οφειλών που σχεδιάζει το εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού, κ. Αλαμπάση επισήμανε πως «αυτή τη στιγμή, σήμερα, προφανώς για να την αξιολόγηση και να τη δεχτεί ή να μην τη δεχτεί, λαμβάνει γνώση της πρότασης. Γιατί ένας ακροατής που μας ακούει αυτή τη στιγμή αναρωτιέται τι αποδέχεται τελικά; Αποδέχεται κάτι που δεν ξέρει; Θα σας απαντήσω λοιπόν ότι η πρόταση βγαίνει στην οθόνη του οφειλέτη και σαφώς την αξιολογεί να τη δεχτεί. Αυτό που ζητούν λοιπόν οι αξιότιμοι κύριοι βουλευτές είναι να λαμβάνει γνώση ο οφειλέτης του αποτελέσματος που τίθεται στην ψηφοφορία των πιστωτών. Αυτό, όπως εξηγούμε, θα οδηγούσε σε επανάληψη του νόμου Κατσέλη. Ο νόμος Κατσέλη τι ήταν; Πήγαινε κάποιος στο δικαστήριο για να πάρει μία πρόταση ρύθμισης. Είχε αναστολές πλειστηριασμού. Δικάσιμος προσδιοριζόταν 10 έτη μετά. Σε όλο αυτό το μεσοδιάστημα πλήρωνε μία μικρή δόση και όπως γράφω και στα αποτελέσματα της σχετικής ερώτησης, ποιο ήταν το αποτέλεσμα; 43%, σχεδόν οι μισοί αιτούντες δεν κατάφεραν να πάρουν τελικά λύση. Και το ακόμα δυσκολότερο και πιο δυσάρεστο αποτέλεσμα ήταν ότι αυτοί οι άνθρωποι βρέθηκαν με τους τόκους υπερημερίας όλης αυτής της δεκαετίας. Κοινώς, όλη αυτή την αναμονή την πλήρωσαν με τον χειρότερο τρόπο».

Σχετικά με την ερώτηση που αφορά σε ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας κατά τρόπο ώστε να προστατευτεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός δανειοληπτών η κ. Αλαμπάση είπε «έχουμε εισάγει πολιτικές στο νόμο οι οποίες επιφέρουν προστασία, ένα συγκεκριμένο μέρος του πληθυσμού, αυτό που είπατε και πριν, αυτό που έχει την περισσότερη ανάγκη δηλαδή. (…) υπάρχουν πολιτικές για τους ευάλωτους που τους προστατεύουν. Αν δε τώρα, με την πρόσφατη πρωτοβουλία, αν είναι και άτομα με ειδικές ανάγκες, έχουμε διευρύνει κατά 100%, έχουμε διπλασιάσει τα περιουσιακά και εισοδηματικά κριτήρια. Με άλλα λόγια, μπορεί να προστατευθεί αυτός, να κάνει μία αίτηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό και να πάρει απευθείας πρόταση. Αν δε, δεν μπορεί να εξυπηρετήσει καθόλου την οφειλή του και είναι ευάλωτος, θα μπει στο ενδιάμεσο πρόγραμμα, στο οποίο λαμβάνει και επιδότηση για τη σταδιακή αποπληρωμή του δανείου».

Στο τελευταίο ερώτημα, που αφορά στο αν θα υπάρξει ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία δεσμευτικά θα συμμετέχουν τα funds και θα απαντούν υποχρεωτικά και μάλιστα έναντι κυρώσεων, ακόμη και σε ό, τι αφορά την άδεια λειτουργίας τους για τα δάνεια που διαχειρίζονται, η κ. Αλαμπάση απάντησε τα εξής.

«Υπάρχει αυτή τη στιγμή, σήμερα και όχι μόνο μία δυνατότητα. Δύο δυνατότητες. Καταρχάς έχει θεσμοθετηθεί η πλατφόρμα η δική μας, της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Οικονομικών που λέγεται βεβαίωση χρηματικών οφειλών που κάποιος οφειλέτης μπορεί να μπει και να δει στο σύνολο του Δημοσίου και των χρηματοδοτικών φορέων τι χρωστάει. Από κει και πέρα, θεσμοθετήσαμε τον περασμένο Δεκέμβριο την υποχρέωσή τους, την οποία παρακολουθούμε στενά για να έχουν οι ίδιοι σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης. Και η ίδια έχω δει την απεικόνιση, ανά εταιρία, κεφάλαιο, τόκους, πληρωμές, τα πάντα. Θέλω να πω ότι υπάρχουν οι πολιτικές για την ενημέρωση των δανειοληπτών. Θα σεβαστώ ότι κατά το παρελθόν υπήρχε ένα ζήτημα με την επικοινωνία, αλλά ακριβώς αυτά ήρθε ο νόμος του Δεκεμβρίου να επιλύσει και δεν αφήνουμε ένα κενό γράμμα. Παρακολουθούμε καθημερινώς την εξέλιξη της επικοινωνίας αλλά και όλων των άλλων ζητημάτων λειτουργίας των εταιρειών».

Πηγή: thecaller.gr

Back to top button