HIV, του Θανάση Τριαρίδη σε σκηνοθεσία Έλενας Σωκράτους στο Θέατρο Σταθμός
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο της προσπάθειάς του για ουσιαστική συμπερίληψη στον πολιτισμό, στηρίζει και φιλοξενεί το θεατρικό μονόλογο HIV που μετά τις επιτυχημένες παραστάσεις σε Ελλάδα, Γερμανία και Κύπρο, επιστρέφει στη χώρα μας σε μια καθολικά προσβάσιμη εκδοχή του, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων. Αφού παρουσιάστηκε στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών, έρχεται στις 23 και 24 του μήνα στο θέατρο Σταθμός στην Αθήνα.
Ο Θανάσης Τριαρίδης και η Έλενα Σωκράτους, μετά την επιτυχημένη συνεργασία τους στο Lebensraum, συναντώνται ξανά στον θεατρικό μονόλογο HIV, ο οποίος αφηγείται την ιστορία της Επίφανι Γκούντμαν, της Νιγηριανής εργαζόμενης στο σεξ, η οποία υπήρξε θύμα εμπορίας ανθρώπων, διαπομπεύθηκε για “λόγους Δημόσιας Υγείας” και τελικά αυτοκτόνησε στην Αθήνα.
Η παράσταση συνοδεύεται από ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και υπέρτιτλους για Κωφά και Βαρήκοα άτομα. Το κείμενο είναι εμπλουτισμένο με στοιχεία Ακουστικής Περιγραφής για άτομα με οπτική βλάβη.
Flash Back to Athens
Το 2012, δεκάδες οροθετικές γυναίκες, συνελήφθησαν, υπέστησαν εξαναγκαστικούς ελέγχους για ΗΙV, προφυλακίστηκαν για κακούργημα, και διαπομπεύθηκαν, όταν οι φωτογραφίες και τα προσωπικά τους δεδομένα δημοσιοποιήθηκαν στα ΜΜΕ.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
-
Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον, από την ομάδα C. for Circus για δεύτερη χρονιά στο Σύγχρονο Θέατρο
-
Ηλέκτρα, του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ στο Ηρώδειο
Επτά χρόνια μετά, η ιστορία μεταφέρεται επί σκηνής μέσα από το κείμενο του Θανάση Τριαρίδη και τη σκηνοθετική ματιά της Έλενας Σωκράτους, θίγοντας όχι μόνο το ζήτημα του trafficking που οδηγεί τις γυναίκες στην εξαθλίωση και το θάνατο, αλλά και τις ευθύνες του «πολιτισμένου κόσμου». Τις ευθύνες όλων μας.
Αντί Σκηνοθετικού Σημειώματος
«Απόψε, λοιπόν, θα σας μιλήσω για την υπόθεση της Επίφανι Γκούντμαν. Είναι η Νιγηριανή πόρνη που αυτοκτόνησε το 2013 στην Αθήνα. Δέκα μέρες πριν βγάλανε την φωτογραφία της στην δημοσιότητα για να μας ενημερώσουν πως έχει τον ιό του HIV. Για λόγους Δημόσιας Υγείας. Δέκα μέρες μετά αυτοκτόνησε στο Κατάστημα Προσωρινής Κράτησης. Φυλακή είναι – αλλά έτσι το λένε επίσημα: Κατάστημα.
Είχε γίνει μεγάλος σαματάς τότε. Το θυμάστε, σωστά; Το Υπουργείο είχε δώσει στη δημοσιότητα ονόματα και φωτογραφίες με τις πόρνες που είχαν τον ιό του AIDS. Για να τις δούνε οι πελάτες τους και να πάνε να κάνουν εξέταση. Οι οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώθηκαν. Είπαν για διαπόμπευση. Είπαν πολλά. Πολύς κόσμος πήρε το μέρος τους. Ανθρωπιστικές οργανώσεις, φορείς για τα δικαιώματα των γυναικών και τέτοια. Μετά το πράγμα έκατσε.
Όμως, το είπαμε και πριν, τώρα πια μπορούμε να μαθαίνουμε όσα δεν μπορούμε να διανοηθούμε. Πλέον όλοι έχουμε κινητά. Ό,τι και να μας πούνε, το ψάχνουμε στο Google. Δεν δικαιούμαστε να λέμε “αδιανόητη δυστυχία”. Οφείλουμε να την διανοηθούμε.»
-Έλενα Σωκράτους
Σημείωμα Συγγραφέα
Το HIV είναι έργο που προσπαθεί να μιλήσει για τους παρίες και τους απόκληρους του κόσμου – για τα 37 εκατομμύρια των γυναικών και των παιδιών που διακινούνται στα κυκλώματα του διεθνούς trafficking. Η βασική θέση του έργου είναι πως οι θύτες είναι πάντοτε οι σιωπηλοί θεατές- αυτοί που στην κοινωνική ψυχολογία ονομάζονται bystanders και είναι έτοιμοι να αδιαφορήσουν για κάθε έγκλημα αποξενώνοντας τα θύμα από την δική τους ακτίνα ζωής και ενδιαφερόντων.
Η παραπάνω θέση-έκκληση για ορατότητα των βαλλόμενων και των απελπισμένων καθιστά αυτό το έργο ιδιαίτερα συμβατό με το αίτημα για προσβασιμότητα. Η προσβασιμότητα προϋποθέτει την ορατότητα από μέρους των ανθρώπων με αναπηρία και την συμπεριληπτική οπτική από μέρους του κοινωνικού συνόλου. Για να υπάρχει η ορατότητα και η συμπερίληψη είναι αναγκαία η συνειδητοποίηση. Για τούτη την συνειδητοποίηση μιλάει το HIV.
-Θανάσης Τριαρίδης, Δεκέμβριος 2022
liminal – Πρόσβαση στον Πολιτισμό
Η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία liminal, από το 2016, προωθεί την ισότιμη συμμετοχή όλων στα αγαθά του πολιτισμού με στόχο την ανάπτυξη μιας δημιουργικής βιομηχανίας βασισμένης στην πολυφωνία και την διαφορετικότητας. Εστιάζει τη δραστηριότητά της σε τέσσερις βασικούς τομείς: Συμπεριληπτική Εκπαίδευση, Υπηρεσίες Προσβασιμότητας, Παραγωγές και Έρευνα. Απώτερος σκοπός μας είναι η δυνατότητα επαφής και ενασχόλησης όλων όσων το επιθυμούν με την πολιτιστική, καλλιτεχνική και δημιουργική διαδικασία χωρίς περιορισμούς. Από το 2022, η ομάδα τής liminal μεγαλώνει και η δραστηριότητά της διευρύνεται καθώς ενώνει τις δυνάμεις της με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Artogether – Τέχνη Ατόμων Με και Χωρίς Αναπηρία (πρώην Very Special Arts Hellas) εξυπηρετώντας το κοινό τους όραμα για τη συμπερίληψη και προσβασιμότητα στον πολιτισμό. Βασική προτεραιότητα μας είναι να τοποθετήσουμε την προσβασιμότητα στο προσκήνιο του κοινωνικού διαλόγου και να αναπτύξουμε μια κοινή προσέγγιση για την αντιμετώπιση των σχετικών προκλήσεων σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Ταυτότητα Παράστασης “HIV”
- Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης
- Σκηνοθεσία: Έλενα Σωκράτους
- Ερμηνεία: Βασιλική Κυπραίου
- Συνεργάτης σκηνοθέτης, Φωτογραφίες, Βίντεο: Οδυσσέας Ι. Κωνσταντίνου
- Γραφιστικά: Πέτρος Ζάβρακας
- Δραματουργία: Η ομάδα
- Διερμηνεία στην Ε.Ν.Γ.: Ευλαμπία Αγγέλου (Θεσσαλονίκη) Ανδρονίκη Ξανθοπούλου (Αθήνα)
- Υπερτιτλισμός για Κωφά & Βαρήκοα άτομα: Γρηγόρης Σταθόπουλος
- Λογισμικό Υπερτίτλων: Supertitles.gr
- Χειρισμός Υπερτίτλων – Εκτέλεση Παραγωγής: Χρίστος Παπαμιχαήλ, Γρηγόρης Σταθόπουλος
- Παραγωγή: liminal – Πρόσβαση στον Πολιτισμό
Η δραματουργία της παράστασης έχει εμπλουτιστεί με στοιχεία Ακουστικής Περιγραφής για άτομα με οπτική βλάβη.
Η παράσταση είναι ακατάλληλη για άτομα κάτω των 15 ετών, καθώς επίσης και άτομα με καρδιακές παθήσεις ή κρίσεις πανικού.
Το κείμενο της παράστασης κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ Εκδοτική (Τριλογία: Leopold, Football, HIV)
Διαβάστε επίσης τη συνέντευξη που έδωσε ο Θανάσης Τριαρίδης στο CultureNow για την παράσταση:
Θανάσης Τριαρίδης: Οι διαπομπευμένες οροθετικές γυναίκες είναι οι αγίες του καιρού μας
Πηγή: culturenow.gr