Events

13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας: Η ταινία “exergue – on documenta 14” του Δημήτρη Αθυρίδη σε πρώτη προβολή στην Αθήνα

Το 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας παρουσιάζει σε πρώτη προβολή στην Αθήνα την ταινία “exergue – on documenta 14” του Δημήτρη Αθυρίδη.

Η ταινία “exergue – on documenta 14”, σε παραγωγή της Faliro House Productions, ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk καθώς ηγείται της διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης. Η διάρκειας 14 ωρών ταινία – χωρισμένη σε 14 κεφάλαια – έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

Η ταινία (848’) θα κατανεμηθεί σε 3 προβολές, το τριήμερο 2-4 Δεκεμβρίου, αμέσως πριν την έναρξη του 13ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, και θα παρουσιαστεί ως προφεστιβαλική δράση του φεστιβάλ, με ελληνικούς και αγγλικούς υποτίτλους, ως εξής:

  • Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, 17:00-21:30
  • Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, 17:00-23:00
  • Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, 17:00-21:45. Θα ακολουθήσει στρογγυλή τράπεζα (21:45-23:00). Συμμετέχουν: Εύα Στεφανή (σκηνοθέτις), Πάνος Χαραλάμπους (εικαστικός, ομότιμος καθηγητης AΣΚΤ), Μαρίνα Φωκίδη (επιμελήτρια, θεωρητικός). Συντονίζει η Δέσποινα Ζευκιλή (κριτικός τέχνης, διευθύντρια περιοδικού «Αθηνόραμα»)

Για την ταινία:

Το exergue – on documenta 14 ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή Adam Szymczyk και την επιμελητική του ομάδα επί δύο χρόνια καθώς οργανώνουν την documenta 14, μια ιστορική έκδοση της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 2017 στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα της Ελλάδας, το επίκεντρο της οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη εκείνη την εποχή.

Η καλλιτεχνική πρόταση επέκτασης της έκθεσης σε δύο πόλεις με τίτλο ”Learning from Athens”, ήταν η τολμηρή προσπάθεια του Szymczyk να εξερευνήσει τα όρια του θεσμού, αμφισβητώντας το ευρωκεντρικό μοντέλο παραγωγής τέχνης. Η διοργάνωση αντιμετώπισε περισσότερα από απλά υλικοτεχνικά εμπόδια που δεν βοήθησαν στην αποτροπή ενός οικονομικού ελλείμματος. Το μιντιακό σκάνδαλο που ξέσπασε πριν από την λήξη της έκθεσης επισκίασε την καλλιτεχνική της αξία και τις περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με το περιεχόμενό της.

ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!

Η documenta 14 προκάλεσε κριτική αντιπαράθεση και αντιδράσεις λόγω της ριζοσπαστικής επιμελητική της προσέγγισης που συχνά ερμηνεύτηκε ως διδακτισμός ή ως εργαλειοποίηση πολιτικά επειγόντων θεμάτων όπως η προσφυγική κρίση, ο νεοφιλελευθερισμος και η άνοδος της ακροδεξιάς πολιτικής σε παγκόσμιο επίπεδο. Ταυτόχρονα, δέχτηκε επιθέσεις καθώς έθεσε άβολα ερωτήματα σχετικά με τις εξαρτήσεις του ιστορικού ινστιτούτου από την τοπική πολιτική και τους μηχανισμούς χρηματοδότησης του κόσμου της τέχνης.

Μέσα από το πάθος των πρωταγωνιστών του, την ομορφιά και τη δύναμη της τέχνης και την χωρίς προηγούμενο πρόσβαση καταγραφής, η κινηματογραφική αφήγηση χωρισμένη σε δεκατέσσερα κεφάλαια, παρατηρεί τη δραματικής πορεία της documenta 14 και αποτυπώνει έναν προβληματισμό για τις λειτουργίες της Σύγχρονης Τέχνης και τους θεσμούς της σε ένα μεταβαλλόμενο παγκόσμιο τοπίο.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

  • Σενάριο: Δημήτρης Αθυρίδης
  • Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Αθυρίδης
  • Μοντάζ: Δημήτρης Αθυρίδης, Βανέσσα Ζέρη, Γιώργος Κραβαρίτης
  • Ήχος: Δημήτρης Αθυρίδης
  • Μιξάζ ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης
  • Μουσική: Ted Regklis, Paolo Thorsen-Nagel
  • Παραγωγή: Faliro House Productions
  • Παραγωγός: Δημήτρης Αθυρίδης
  • Συμπαραγωγοί: Γιώργος Τσούργιαννης, Ιωάννα Κοντογεώργου
  • Executive Producers: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Caroline von Kühn, Ανδρέας Ζουπάνος Κρητικός

ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Μετά την πρεμιέρα της στο 74ο Φεστιβάλ του Βερολίνου, η ταινία συμμετείχε μεταξύ άλλων στο 26ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο 46ο Φεστιβάλ Cinéma du Réel, στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ του Τορόντο, και στο 62o Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΥΡΙΔΗΣ (Σκηνοθέτης)

Ο Δημήτρης Αθυρίδης (1962) είναι ντοκιμαντερίστας και φωτογράφος από τη Θεσσαλονίκη. Μετά τις ανολοκλήρωτες σπουδές ως μηχανολόγος μηχανικός εργάστηκε ως φωτογράφος και διευθυντής φωτογραφίας στη διαφήμιση.

Ως κινηματογραφιστής ασχολείται με μελέτες χαρακτήρων, προσεγγίζοντας τις ως υπαρξιακές περιπέτειες σε κοινωνικά τοπία.

Έκανε το πρώτο του βήμα ως σκηνοθέτης στο σινεμά με το ντοκιμαντέρ «T4 Τrouble and the Self Admiration Society» (2009), μια εξερεύνηση στην αινιγματική ζωή του αντιήρωα της ροκ Τέρρυ Παπαντίνα, που συμμετείχε στο διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες. Η δεύτερη ταινία του «Ένα Βήμα Μπροστά» (2012), εξιστορεί το ταξίδι του Γιάννη Μπουτάρη, ενός αντισυμβατικού, (πρωην) αλκοολικού, οινοποιού, ο οποίος διεκδικεί τη δημαρχεία της Θεσσαλονίκης αμφισβητώντας το πολιτικό κατεστημένο. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA) και έκανε τη πορεία της στις αίθουσες το 2013.

Η τελευταία ταινία του, «exergue – on documenta 14» (2024), ακολουθεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή της documenta 14 Adam Szymczyk καθώς ηγείται της διοργάνωσης της πιο σημαντικής έκθεσης τέχνης στον κόσμο. Πρόκειται για μια χωρίς προηγούμενο παρασκηνιακή εξερεύνηση του θεσμικού κόσμου της τέχνης, Η διάρκειας 14 ωρών ταινία – χωρισμένη σε 14 κεφάλαια – έκανε πρεμιέρα στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

  • 2009 T4 Trouble and the Self Admiration Society
  • 2012 Ένα Βήμα Μπροστά
  • 2024 exergue – on documenta 14

Photo credit: Adam Szymczyk © Faliro House Productions

Διαβάστε επίσης:

Αντουανέττα Αγγελίδη: Αφιέρωμα στην σκηνοθέτρια στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας

Πηγή: culturenow.gr

Back to top button